Dinde İrade
Bizde sonsuzluk iradesini doğuran. Bizi başkalarından daha kuvvetli yapan dini hareketi. İnsanın öbür hareketlerinden başka ve onlardan ayrı değildir. O, hareketlerimizin hepsinde bulunur. M. Blondel diyor ki: “Ne kadar bayağı olursa olsun, hiç bir hareket yoktur ki içerisine ilahi varlık konulmuş olmasın.. Bütün hareketlerimiz yapmacık bir aksedişi ve uzanışı gibi. Bir şey olmak şöyle dursun. Düşündüğümle yaptığım şeyin tam ortasında bulunuyor. Ben onun çevresinde dolaşıyorum.Düşünceden harekete veya hareketten düşünceye, geçmek için. Benden yine bana gitmek için, her an onun üzerinden geçiyorum.
Allahın (c.c.) bütün hareketlerimize nüfuz etmesi dolayısiyledir ki,medeniyetler kurulalıdan beri yeryüzünde mabedsiz şehir görülmedi. Hareketlerimizde zaruri olarak bulunan ilahi iradeyi kovmak yani Allah’a karşı gelmek. O da bir harekete muhtaç olduğundan mutlak suretle Allahsız yaşayan insana rastlamak imkansızdır. Ancak ondan uzaklaşanların hüsranı büyüktür. Aydınlığa nazaran karanlık. Pek azaltılmış aydınlık derecesi olmakla beraber. Çekilmez bir şeydir. Bol aydınlığa sahip olanlar.Allahın yakından dostluğunu kazanan mistiklerdir.
Mistik hayat, dinin kaynağıdır. Çokluktan birliğe kavuşma Ruhun Allahla birleşmesi dediğimiz dine ulaştırıcı deneme, mistik denemedir. Mi’raç en yüksek mertebesini olayında en yüksek mertebesini bulan mistik birleşme ( Namaz dinin miracıdır ) Dinin hem temelinde. Hem de en yukarı ucunda bulunur. Dinin ibadet şekilleri, kendi mistikliğinden çıkmış. Hafifletilerek herkesin yapabileceği hale konulmuş hareket şekilleridir.İslamda namaz ve oruç. Mistiğin çile doldurma hareketleriyle aynı mahiyettedirler. Gayeleri de aynıdır. Onlarla mümini Allah’ın huzuruna yükseltmeye hazırlarlar. Zaten din ibadetleriyle mistiklerin çile dolduruculuğu arasında. Aynı gayeye çevrilmiş olarak aynı karekteri taşıyan . Ortalayıcı ibadetlerle sürekli dualardır. Ruhun Allahla birleşmesi. Bir dini şahsiyet değiştirmenin mükafatıdır.
Velilerle Peygamberler büyük mistiklerdir.Mistikler vicdan aleminin inkılapçılarıdır. Onlar ahlak hayatının insanüstü varlıklarıdır. Massignon’a göre İslam mistikliği, hem kaynağında.Hem de ilerleme çağında. Mütemediyen ezber okunan. Derin derin düşünülen. Tatbik edilen Kur’andan çıkarılmıştır. İnce bir tahlilden geçirildiği takdirde, Kur’an nın bir çok ayetleri Derin bir mistik vahyin sırlarını bize vermektedir. Hz. Muhammedin (S.A.V.) kendisi de samimi ve sürekli bir çile doldurucu hayatı geçiren “Allahın tutkun bir aşıkı” idi. Hallac-ı Mansur’un bize tanıttığı mistik çalışmalarla. Ruh bir kere beden zevklerinden sıyrıldı mı, insan. Allah’a yaklaşır. Artık Allahın emri ile yapılandan başka bir şey istemez. O andan itibaren onun her hareketi, Allahın hareketidir. Onun her emri Alahın emridir. Mistikliğin gayesi olan bu hikmete, Allah ile ruhun birbirini tanıdıkları müşterek bir aşk hamlesi içerisinde ulaşılır.
İslamın mistiziminden ibaret olan tasavvuf, Müslüman dünyasına enginlikle yayılmıştır. Bu doktrin asırlarca Müslüman cemiyetine kudretini verdi Birliğini sağladı. O sade nazari bir ilimden veya derin düşünüşten ibaret kalmadı. Belki bir adetler sistemi halini aldı.
Halkın hayatına nüfuz etti. İnsanın pratik hayatı için lazım olan Hareket kaideleriyle formüllerini verdi. Bu sistemin getirdiği adalet ideali Anadolu halkı içerisinde. Hatta cemiyetin aşağı sınıfları arasında Bu milletin kudretini içinden kemirenlerin düşmanlığı karşısında onu asırlarca muhafaza edebildi. Tasavvufun gelenekleri ve onun birleştirici kuvveti. Anadolu tarihinin yorulmak ve yıkılmak bilmez sürekliliğinin sebebi olmuştur. Devirlerinin mistiklerini aşk ve irade ile takip eden ilk Müslüman müminleri. Bir olan Allahın adıyle yalnız sınırlarda değil. Hem de devlet merkezinde. Yalnız kafirler arasında değil. Aynı zamanda kendi kalplerinin derinliğinde Mukaddes cihad ilan ederek çarpışmışlar ve ıstırap çekmişlerdi.
İnsan kalbinde ve memleket içerisinde ilan edilen bu mukaddes cihad. Bize göre Anadolu çocuğunun vicdanıyla tarihini. İçerisine gömülmüş bulunduğu çukurdan kurtarabilecek olan yegane çaredir. İslamın ilk asırlarınlarındaki mistik hareketlerin canlandırılması.mistik hareketlerin canlandırılması. Ruhi Rönesans yapabilecek bir kuvvettir. Bu kuvvet fertlerde benliğinin şuurunu doğuracak. Cemaatın mesuliyetini üzerine aldıracaktır. Böylelikle pek derin buhranlarla sarsılmış olan bu medeniyetin ve bu bedbaht cemaatın istikbali kurtarılmış olur. Maddi sahada olduğu kadar ruhi sahada da ekonomi. Ahlak ve aile sahalarında ferdi kendi varlığının üstüne yükselten dinin mistik hareketinin sonsuz feyzi, ruhlarımızın kurtarıcısı olacaktır.
Zalimler kendi iktidarlarını sarsacak şeyleri kafalarının içinde düşünenlerden değil. Bu düşündüklerini söyleyen, yazan veyahut ona göre hareket edenlerden korkarlar. Söz, yazı ile beraber harekette insan düşüncesinin inkişaf ve gelişmesine yardım eder.
Yahudi siyaseti nerede bir insanlık idealine yükselebilmiştir. Siyaset denilen bu zehirli silah sadece yıkıcı olmuştur. Dünya yüzünde insanlık alemine Yahudilikten huzur ve rahat yoktur.
Aşkın ifadesi olan secde, sığınmak demektir. Aşk insanın bütün irade kuvvetleri ile kendinden başkasına sığınmasıdır. Duygularla iradenin, dışımızdaki kainat ile bende ilk ve esrarengiz olan varlığın, yani benliğimin çarpıştığı muazzam sahnedir.
Ecdat bizim irade sefaletlerimizin tutunacağı destektir. Bu manada ölüler bizi yaşatıyorlar.
Kaynak: İradenin Davası – Nurettin TOPÇU
En güzel günler sizlerin olsun. 2014 yılı insanlığa huzur ve barış getirsin. Saygı ve sevgilerimle.